Dr. Isolde de Groot

Assistant Professor
Dr.
wetenschappelijk personeel, Leerstoel Educatie
Isolde de Groot is universitair docent aan de Universiteit van Humanistiek, bij de leerstoelgroep Educatie. Zij promoveerde in 2013 op een narratief onderzoek naar het democratisch engagement van jongeren in Utrecht en werkte voorafgaand aan haar promotie enkele jaren als docent levensbeschouwing en maatschappijleer in het Voortgezet onderwijs. Tijdens haar promotie was zij betrokken bij diverse internationale onderzoeken op het gebied van burgerschapseducatie (RIAIPE; Active Citizenship in Europe research project). Sindsdien deed zij onderzoek naar aandacht voor democratische waarden en participatie in beleid en praktijk van alle 28 EU landen (Teaching Common Values Study) en verkende zij welke ontwikkeling docenten maatschappijleer bevorderen in het onderwijs dat zij rond scholierenverkiezingen verzorgen. Ook deed zij onderzoek naar de theorie en praktijk van narratief vormingsonderwijs.
Via haar onderzoek draagt zij bij aan het bevorderen van democratische participatie en een democratische cultuur in het onderwijs. Lopende projecten richten zich op:
Het bevorderen van het politiek geloof in eigen kunnen (´civic/ political efficacy’) en democratische participatie van MBO-studenten.
Perspectieven van burgers en onderwijsprofessionals over vrijheid en gelijkheid van scholen
Rituelen in het voortgezet onderwijs gericht op transitie en een democratische en inclusieve schoolcultuur
Maatschappelijke betrokkenheid (civic purpose) van studenten in het hoger onderwijs
Morele stress en morele emoties van (aankomend) docenten (o.a. Promotieonderzoek UvH-VUB Marijke van Vlasselaer)
Morele vorming in pluriforme samenleving (Promotieonderzoek Fabian Vlastuin)
Pedagogisch leiderschap van schoolleiders (Promotieonderzoek Taco Visser)
Betekenisvol onderwijs en resonantie (Promotieonderzoek Bram van Boxtel)
Docentprofessionalisering dIalogisch onderwijs over controversiële thema's (Promotieonderzoek HvA Yael Weening)
Zij is redactielid van het wetenschappelijke Journal of Moral Education en het Journal of Social Sciences Education (JSSE). Daarnaast is/was zij lid van diverse netwerken op het gebied van burgerschapsonderwijs: het netwerk Onderwijs en Kritisch burgerschap; netwerk vakdidactici docentenopleidingen levensbeschouwing; Nederlandse en internationale netwerken voor Narratief Onderzoek (NNN; CNR) en Civic Education (CMEI, leerkring mensenrechteneducatie); het network for intercultural and social justice education (ECER); de SIG democratic citizenship education en de SIG Social Studies (AERA). Ook verzorgde zij van 2013 tot 2019 gastcolleges over democratisch burgerschapsonderwijs aan de Marnix academie.
My research focusses on education for democracy and meaningful education. Former and current projects concern:
- Democratic participation and political efficacy of students in secondary and tertiary education (co-funded by Leiden Municipality, mboRijnland and UHS)
- Rituals in schools (cofunded by Humanistisch Verbond)
- Citizens' perceptions on freedom and equality in schools (co-funded by VOO, VOS/ABB and UHS)
- Meaningful citizenship education and mock elections (co-funded by ProDemos, and UHS)
- Civic and life purposes of HE-students
- Future consciousness oriented (teacher) education
- Culturally responsive and bonding oriented newcomer education (co-funded by RADIANT)
- WOU-study (researcher in practice-based research in 16 schools in Utrecht), funded by NWO
- Meaningful and cultural responsive newcomer education (collaboration with Marnix Academie, I-Pabo en 2 primary schools, funded by Radiant and the UHS)
Recent publications:
Kuusisto, E., de Groot, I., Schutte, I., & Rissanen, I. (2023). Civic Purpose among Higher Education Students – A Study of Four Dutch and Finnish Institutions. Journal of Empirical Theology (published online ahead of print 2023). https://doi.org/10.1163/15709256-20231158
Van Boxtel, B., Suárez-Müller, F., De Groot, I.,& Ten Kate, L. (2023). Resonance as Pluralism: Toward an Existential-Phenomenological Approach to Relational Plurality, in Dialogue with Rosa and Arendt. Religions 14, 957. doi.org/10.3390/rel14080957
Kuusisto, E., De Groot, I., De Ruyter, D., Schutte, I., Rissanen, I., & Suransky, C. (2023). Life purposes: Comparing higher education students in four institutions in the Netherlands and Finland, Journal of Moral Education, DOI: 10.1080/03057240.2022.2159347
De Groot, I., Leijgraaf, M., & van Dalen, A. (2023). Towards culturally responsive and bonding-oriented teacher education. Teaching and Teacher Education, 121, 103953. doi:10.1016/j.tate.2022.103953
De Groot. I., Daas, R., & Nieuwelink, H. (2022). Education for democratic citizenship in Dutch schools: A bumpy road. In: Journal of Social Science Education 21(4). doi.org/10.11576/jsse-5381
Sools, A, De Groot, I, Coppers, C, & Triliva, S. (2022). A context-sensitive methodology for assessing futures consciousness: The case of young people’s capacity to imagine post-pandemic futures. Futures.
De Groot, I., & Lo, J. (2022). Cultivating student participation in the context of mock elections in schools: Practices and constraints in secondary education in the Netherlands. Journal of Social Sciences Education, 21(1), 33-54. doi.org/10.11576/jsse-3430
De Bruin, M., De Ruyter, D., Kuusisto, E., & De Groot, I. (2022). Waardenwijs. Een onderzoek naar opvoedingswaarden van humanistische ouders. Pedagogiek.
De Groot, I., & Lo, J. (2020). The democratic school experiences framework: A tool for the design and self-assessment of democratic experiences in formal education. Education, Citizenship and Social Justice. doi:10.1177/1746197920971810 https://doi.org/10.1177/1746197920971810
De Groot, I., & Eidhof, B. (2019). Mock elections as a way to cultivate democratic development and a democratic school culture. London Review of Education, 17 (3): 362–382. DOI doi.org/10.18546/LRE.17.3.11
Research Portal University of Humanistic Studies
Program coordinator Master program Citizenship, Professionalism and Civil Society (MA-BKS)
Coordinator and lecturer ‘Moral and Citizenship Education’ (MA-BKS & MA-HUM)
Coordinator and lecturer ‘Chaplaincy, Education and Professionalization’ (MA-HUM)
Supervision MA theses (MA-BKS & MA-HUM)
Supervision of Internships (MA-BKS)
Lecturer Graduate School (years 2-4)
Editorial Board Journal of Social Science Education (JSSE)
Editorial Board Journal of Moral Education (JME)
Coordinator ‘Education for Democratic and Intercultural Citizenship’ (EDIC) program and partnership (Graduate level), funded by ERASMUS+ from 2013 to 2019)
ECER Network 07: Social justice & intercultural education